Leermethode

We weten dat het niet goed gaat met het rekenen in het basisonderwijs. Het wordt niet of nauwelijks opgelost, zien we aan de resultaten van de afgelopen jaren. Maar waar zit het probleem dan en hoe kan URB-Onderwijs het wél oplossen?

Probleemoplossend

Een verstoring van rekenen kan te maken hebben met de zintuigen, motoriek of de denkstappen die in het hoofd van de leerling worden doorlopen. We gaan opzoek naar de onderdelen waar de leerlingen op vast lopen en om de oefeningen hier specifiek op af te stemmen. Hierdoor komen de ontwikkelingen van de kinderen weer op gang. Door alleen te oefenen met iets dat het kind moeilijk vindt betekent nog niet dat het onderliggend probleem wordt opgelost. Er zullen toetsen worden afgenomen om de onderliggende problemen in kaart te brengen en vervolgens een unieke vorm van lesgeven toegepast dat leerlingen stimuleert om vooruitgang te boeken door middel van motivatie, praktijkoefeningen en kinderlijk leren.

Spelenderwijs

De lessen van URB Onderwijs zijn meestal als volgt ingedeeld: Eerst krijgen de leerlingen uitleg van de stof op basis van praktijk voorbeelden die herkenbaar zijn voor ze of die visueel worden weergegeven. Dit wordt vervolgens gestimuleerd door interactie om de stof nog levendiger te maken. Vervolgens gaan de leerlingen oefenen met de stof. Wat normaliter op een A4'tje met sommen wordt gedaan, komt nu de speelse methode van toepassing. De docent heeft een bijpassend spel of opdracht uitgekozen uit ons groot assortiment van leuke maar toch leerlijke spellen. De spellen zijn zo ontwikkeld dat ze de hersenen van de leerlingen op een bepaalde manier prikkelen dat ze de stof sneller onthouden. Dat het een leuk spel is maakt dat de leerlingen juist enthousiast worden het te gaan doen. Voor hun is de stof leren maar een bijzaak, want het leren tijdens het spel gaat automatisch, bewust of onbewust.

Vernieuwend onderwijs

Gamificatie is een van de grootste geheimen van vooruitgang in het onderwijs. De ‘saaie’ lesboeken en regeltjes vanuit een A4’tje in je hoofd stampen is te ouderwets geworden. Kinderen gaan liever buiten spelen of spelletjes spelen op hun telefoon dan urenlang te staren om een blaadje met sommetjes. Als technologie en de maatschappij veranderd, waarom niet het onderwijs?

Met de URB-methode zorgen we ervoor dat kinderen een duidelijk overzicht krijgen van wat ze moeten leren van het rekenen, hoe ze de stof kunnen toepassen dat vanaf de basis is uitgelegd en vooral waarom je het moet leren en waarvoor ze het later goed zelf kunnen gebruiken.

Pedagogisch

Wat ook bij onze maneir van lesgeven hoort is motivatie en discipline wekken bij de leerlingen. Er zijn wel eens gevallen voorgekomen waarbij leraren hogere resultaten willen en het op een verkeerde manier stimuleren waardoor de leerlingen juist gedemotiveert raken. Dat is natuurlijk niet te bedoeling, maar helaas gebeurt dat onbewust wel. Met onze methode willen we motivatie juist benadrukken en de leerlingen bewijzen dat ze het kunnen.

info@urbonderwijs.nl

(020) 250 30 01

Amsterdam, Nederland

Kvk-nummer: 82481326